Błąd
  • JUser::_load: Nie można załadować danych użytkownika o ID: 634

Podróż w głąb sztuki

Nie od dziś wiadomo, że sztuka wymaga uznania. Takie uznanie wyraziliśmy 20 listopada 2015 roku, w czasie zwiedzania Muzeum im. Erazma Ciołka, znajdującego się przy najpiękniejszej i  najstarszej z krakowskich ulic - ulicy Kanonicznej.

muzeumkrk1

Muzeum to od ośmiu lat, czyli od daty powstania, cieszy się ogromną popularnością. To właśnie ono pozwoliło nam przenieść się w świat dawnej sztuki, zwłaszcza w gotycki świat rzeźby i obrazu.  Wśród  zbiorów na największą uwagę zasługuje słynna Madonna z Krużlowej, która z pewnością wyróżnia się na tle innych rzeźb. Została odkryta przez samego Stanisława Wyspiańskiego podczas studenckiej wycieczki na  południowo-wschodnie tereny . Fascynacja tą figurą nie przemija nawet dziś, a jej charakterystyczną cechą jest to, że twarze Maryi i Dzieciątka mają podobne rysy: pulchne policzki, wysokie czoła i urocze uśmiechy.

muzeumkrk2

Kolejnym ważnym, bliskim naszemu sercu, eksponatem jest część środkowa retabulum ołtarzowego z kościoła w Tuchowie pt. „Matka Boska z dzieciątkiem oraz św. Jakubem Większym i Maciejem”.

muzeumkrk3

Mistrz z Norymbergii - Wit Stwosz zawarł  niesamowity realizm w swojej płaskorzeźbie „Chrystus w Ogrójcu”.  Wszystkie postacie przedstawione są w sposób naturalny;  staranne odwzorowanie rzeczywistości sprawia, że istotny staje się każdy detal arcydzieła.

muzeumkrk4

Na uwagę zasługuje również „Rodzina Marii Panny z Ołpin”, czyli powstały około 1510 roku obraz , stanowiący pierwotnie korpus nastawy ołtarzowej. Dzieło przedstawia genealogię Matki Bożej, odwołując się jednocześnie do apokryficznej legendy o trzykrotnym małżeństwie św. Anny, z których to miały narodzić się trzy Marie.

muzeumkrk6 muzeumkrk5

Wszystkie dzieła, które mieliśmy okazję oglądać  w muzeum, zachwyciły nas swym pięknem oraz bogatą historią, z którą zapoznaliśmy się dzięki wspaniałej pani przewodnik.

muzeumkrk7

Pełni wiedzy na temat sztuki dawnej Polski, z ochotą wybraliśmy się do Gmachu Głównego Muzeum Narodowego do Galerii Sztuki XX wieku, gdzie zobaczyliśmy m.in. najsłynniejsze obrazy z okresu Młodej Polski ,  między innymi „Dziewczynkę z chryzantemami” Olgi Boznańskiej a także ciekawą instalację pod tytułem „Wózek romantyczny” Jerzego Beresia. Wszystkie te arcydzieła pomogły nam zrozumieć, jak ważną rolę odgrywa sztuka w kulturze naszego narodu.

muzeumkrk8

Oprócz wspaniałych wrażeń, jakie zapewniły nam krakowskie muzea, mieliśmy również okazję zobaczyć przykład wspaniałej architektury baroku - kościół św. Piotra i Pawła oraz romański kościół św. Andrzeja. Z pewnością wszystkie atrakcje tej wycieczki zostaną w naszej pamięci na bardzo długo, bo przekonaliśmy się, że - jak pisał we fraszce Jan Sztaudynger- "Kraków to pryzmat, przez który pięknieje ojczyzna".

muzeumkrk10

muzeumkrk11

Dziękujemy za wspaniałą przygodę.